Інвентаризація

Інвентар 2015 рік

  1. Назва елемента нематеріальної культурної спадщини (НКС) Кролевецьке переборне’ ткацтво
  2. Інша назва елемента Кролевецький тканий рушник, кролевецький рушник
  3. Місцевість основного побутування елемента м.Кролевець Сумсько обл.
  4. Етнокультурна належність українські народні промисли
  5. Короткий опис елементаКролевецькі ткані рушники – це мистецький виріб традиційного народного промислу українців невід’ємна частина нематеріальної культурної спадщини сучасної Кролевеччини – прадавньої території Новгород-Сіверського Полісся. Будучи заснованим у 1601 році переселенцями з Правобережжя, місто Кролевець з кінця ХVIІ століття стає центром поліського ткацького мистецтва (тодішня територія Чернігівщини, а з 1939 року – Сумщини)

    Технологія ручного переборного ткацтва передбачає використання спеціальних багаторемізних (не менше 4-х ремізок) верстатів: тчуться такі рушники у складній техніці ручного перебору (переважно однобічного у поєднанні з ремізно-човниковим ткацтвом) бавовняними (до сімдесятих років ХІХ століття використовували також лляне прядиво) нитками червоного та білого кольорів.

    Багатий геометризований орнамент кролевецьких тканих рушників складається з мотивів і символів цілком відповідних українському національному світосприйманню, укоріненому в сивій минувшині, за допомогою якого майстри відтворюють уявлення про навколишній світ. Стилізовані візерунки, перемежовані горизонтальними смугами різної ширини, створюють неповторний композиційний ритм, притаманний тільки кролевецьким червоно-білим святковим рушникам, які стали носіями родового коду українців та символами духовності народного мистецтва.

    Кролевецькі майстри сучасності використовують бавовняні нитки білого та червоного кольорів. В давнину лляні нитки вибілювали та фарбували в червоний колір натуральними барвниками – червець звичайний, або червець польський, який заготовляли самостійно, або коренем морени фарбувальної. З розвитком мануфактурного виробництва почали використовувати бавовняне прядиво, яке завозилося з південних регіонів (сучасний Казахстан), в червоний колір фарбувалося хімічними (аніліновими) барвниками.

    Класичними елементами сучасних тканих орнаментів кролевецького рушника залишаються ромби, трикутники, поєднані вершинами, «сухарики» (прямокутники), восьмикінечні розетки та чотири- і восьмипелюсткові квіти, геометризоване символічне зображення птахів (качечок, голубів, півнів та павичів). Центральну частину рушника заповнює характерний антропоморфний символ, який нагадує постать жінки з піднятими руками або має форму триріжкового свічника, який з часом замінений на «квітучий вазон».

    Кролевецький рушник – це обрядовий святковий предмет. Особливу роль має кролевецький тканий рушник в обряді весілля – це головний та важливий атрибут. Рушники дарують старостам, пов’язуючи через плече, якщо приходили до згоди. На весіллі пов’язують рушниками весільних дружок (перев’язочні рушники). На Кролевеччині ХІХ-ХХ століттях у весільному вбранні молода та її дружки підперезувалися рушником (підперезником) – кінцями наперед. Вінчальний рушник (той, що зараз використовують під час реєстрації шлюбу в РАГСі), на якому стоять молоді «під вінцем», вішають на видному місці. Під весільний коровай виготовляють окремий вид тканого рушника – «під коровай». На образи тчуться спеціальні рушники – божники.

     

  6.  Матеріальні предмети, пов’язані з елементом

    Для виготовлення рушника використовують ручний верстат з чотирма підніжками (ремізками), човник, цівки, сновницю, для снування основи, натуральні бавовняні нитки білого та червоного кольорів, малюнки орнаменту рушника (ескізи та технічні малюнки).

    До середини ХІХ століття використовували лляне прядиво, яке вибілювалося та фарбувалося в червоний колір червецем (комаха — польський червець, або дубовий червець). або коренем морени фарбувальної.

    З підвищенням попиту на кролевецькі рушники та поширенням мануфактурного виробництва нитки, ткачі розпочали виготовляти кролевецькі рушники з бавовняної мануфактурної нитки (менша ціна та не потрібно витрачати час на виготовлення), відбілювали та фарбували в червоний колір хімічними барвниками.

  7. Носіїhttp://krolevetsweaving.org.ua%d0%bd%d0%be%d1%81%d1%96%d1%97/
  8. Форма побутування елемента інтерпретований, основа якого автентична, в деяких випадках змінена, доповнена новим змістом;
  9. Механізми, способи, форми, засоби передачі елементу Формальна освіта: Традиції кролевецького переборного ткацтва передаються від майстра — до учня Державне професійно-технічний навчальний заклад «Кролевецьке ВПУ», вул. 8 березня, 36, м.Кролевець, Сумська обл., Кролевецький дошкільний навчальний заклад (ясла-сад) №9 «Ромашка», вул. Петровського, 11, м.Кролевець, Сумськаобл.Неформальна освіта:Ази майстерності кролевецького ткацтва можна отримати, відвідавши майстер-класи в районному комунальному закладі «Музей кролевецького ткацтва»
  10. Вік носіїв елементу та вік інших членів громади, яким даний елемент є цікавим
    Майстрині кролевецького переборного ткацтва є членами Національної спілки майстрів народних мистецтв України. Наймолодшій 30 років, найстаршій – 85 років.Ткані кролевецькі рушники використовують люди переважно сімейного віку. Їх замовляють на весілля, на подарунки до визначних подій у житті людини, громади, для оздоблення інтер’єру осель в народному стилі.
  11. Широта охоплення елементом членів громади
    У пропорційному відношенні до членів територіальної громади носіїв елементу «Кролевецьке переборне ткацтво» гранично мало.

    З’ясування справжнього числа носіїв кролевецького переборного ткацтва передбачає визначення місць працевлаштування випускників-ткачів ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ»

  12. Загрози нинішньому побутуванню елементу (якщо такі є), або ризики для його побутування, що можуть виникнути у майбутньому (якщо такі є).
    Фактом є те, що наплив дешевого краму витісняє натуральні, виготовлені вручну вироби. Сучасний інтер’єр осель не передбачає широкого вжитку рушників для оздоблення. Сучасне весілля відрізняється використанням невеликої кількості обрядових рушників. Рушники, які тисячоліттями слугували оберегом сім’ї та людини, стали просто прикрасою. З індустріальним розвитком, коли стався значний відхід людей від землі, від природи, рушники втратили свій сакральний зміст.
  13. Приблизний опис заходів, завдяки яким можна уникнути існуючих загроз або майбутніх ризиків.
    Першочерговим заходом з охорони елементу «Кролевецьке переборне ткацтво» єорганізація процесу міжпоколінної передачі цього елементу.

    Необхідно підняти значимість тканих народних кролевецьких переборних рушників в суспільстві, що може бути зроблено через сучасні форми сценічних дійств, теле-передачі, соціальну рекламу, культурно-просвітницькі програми у загальноосвітніх та спеціалізованих школах, середніх та вищих навчальних закладах.

    Ще одним важливим заходом є здійснення наукових експедицій з вивчення семантики тканих кролевецьких рушників минулих століть з метою збереження автентичності орнаментів та ознайомлення широких верств населення з результатами в мережі Інтернет.

    Необхідно провести ідентифікацію й визначення елементів нематеріальної культурної спадщини шляхом складання переліків (реєстрів) зразків елементу «Кролевецький тканий рушник», які знаходяться в музеях України та світу.

    Активізувати профорієнтаційну роботу щодо направлення творчо обдарованої молоді, яка мешкає на території району, області для професійної підготовки за напрямком «Ткацтво» у ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ» з виплатою додаткових стипендій.

    Проводити підготовку маркетингової стратегії та популяризації елемента. Зйомку відеосюжетів з історії кролевецького тканого рушника, майстер-класів за участю ткаль КП «Кролевецькі рушники», майстрів ДПТНЗ «Кролевецьке ВПУ», майстрів Національної спілки народних майстрів України. Розробку, виготовлення, розповсюдження презентаційних буклетів, брошур, карт, іміджевого альбому та листівок з циклу «Кролевецький тканий рушник – унікальна культурна спадщина людства» українською мовою та мовами країн світу. Виготовлення й поширення сувенірної продукції з символікою кролевецьких рушників.

    Організація проведення виїзних тематичних виставок, показів експонатів з фондів музеїв району, участь у виставках декоративно-ужиткового мистецтва в Україні та за кордоном.

  14. Які зацікавлені сторони (наприклад, громади, органи місцевого самоврядування, недержавні організації, творчі спілки, музеї, дослідницькі установи, експертні центри та інші) брали участь у процесі підготовки Інвентаря.Управління культури і туризму Сумської обласної державної адміністрації – загальне керівництво.

    Комунальний заклад Сумської обласної ради Сумський обласний науково-методичний центр культури і мистецтва – методична допомога.

    Відділ культури Кролевецької районної державної адміністрації, районний комунальний заклад «Музей Кролевецького ткацтва» — оперативне керівництво.

    Кролевецький осередок Національної спілки майстрів народного мистецтва України.

    Комунальні заклади: Кролевецький краєзнавчий музей, обласний краєзнавчий музей, обласний художній музей ім. Никанора Онацького – надання інформаційних, історичних довідок, виставкове забезпечення.

  15. Подати лінки Інтернет-ресурсів, які оприлюдненні і популяризують елементи нематеріальної культурної спадщини України.

     

    Сорока Є. Кролевеччина туристична [Електронний ресурс]. Ч. 2 : відеофільм // YouTube. – Відеодані. – 2008. – 12 груд. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=7-ElFHemdgY, вільний (дата звернення: 08.07.2016). – Назва з екрана.
    Кролевецькі рушники [Електронний ресурс] : відеосюжет // Телеканал ЕРА : «Доброго ранку, Україно!». – Відеодані. – 2012. – 18 верес. –– Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CG-HORZCpLs, вільний (дата звернення: 08.07.2016). – Назва з екрана.

    Кролевець – місто найкращих рушників [Електронний ресурс] : відеофільм // YouTube. – Відеодані. – 2015. – 17 лют. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=8Bao7TD3cRk, вільний (дата звернення: 08.07.2016). – Назва з екрана.
    Кролевецький рушник. Історія і сьогодення [Електронний ресурс] : відеофільм // YouTube. – Відеодані. – 2015. – 5 верес. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=D3zVXTH74mo, вільний (дата звернення: 08.07.2016). – Назва з екрана.
    Кролевець Мрія про рушник [Електронний ресурс] : відеосюжет з програми Сумщина Incognita// Телеканал UA:Суми YouTube. – Відеодані. – 2016. – 23 лип. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch, вільний (дата звернення: 08.07.2016). – Назва з екрана.

  16. Ім’я, по батькові, прізвище особи та  назва організації, яка складала інвентар

     

    Пурига Ірина, гловний зберігач фондів РКЗ «Музей кролевецького ткацтва»

    районний комунальний заклад «Музей кролевецького ткацтва», директор Ніжнік Г.К.

    Адреса бульвар Шевченка, 33, м.Кролевець, Сумська обл., 41300

    Телефон (054) 53-517-64

    E-mail muzey.tkatctva@meta.ua

    ОНОВЛЕННЯ ІНВЕНТАРЮ ПЛАНУЄТЬСЯ НА 2021 РІК